Nieuwsarchief

Pagina 1 van 3  > >>

30 september 2019

Ja, dat kan zeker! Herken je (een van de) onderstaande punten bij jouw kind? Vraag dan meer informatie aan over Jungle Memory Training bij Wijzersterk!

  • problemen met begrijpend lezen terwijl het technisch lezen prima gaat
  • krijgt instructie vaak niet mee, is vergeetachtig, verstrooid of snel afgeleid
  • worstelt met automatiseren
  • kán het wel maar is zo traag dat hij/zij dingen vergeet of niet afkrijgt
  • het zit er wel in, maar komt er niet uit


Per september 2019 mag ik mezelf Jungle Memory Coach noemen. Wil je meer informatie?

https://www.jufmargot.nl/wp-content/uploads/2018/01/artikel-balans-junglememory.pdf

14 augustus 2019
Recente onderzoeken tonen steeds duidelijker aan dat het voor de woordenschatontwikkeling belangrijk is om kinderen dagelijks 7 tot 10 bladzijden uit een zelfuitgekozen boek te laten lezen. Het liefst meerdere boeken rond een bepaald thema. Naast de uitbreiding van de woordenschat, is dit ook van belang voor vloeiend leren lezen en begrijpend lezen. Als kinderen moeite hebben met lezen, zijn luisterboeken een goede oplossing. Zij hebben hetzelfde effect op de woordenschat als geschreven boeken en kunnen ook de leesvloeiendheid en het leesbegrip versterken.
19 maart 2019
Zwakke rekenaars hebben veel baat bij het oefenen van rekenstrategieën en bij automatiseren. Dagelijkse oefening hiermee heeft een gunstig effect op de rekenontwikkeling bij kinderen (Zwik, 2014). Tijdens de lessen Remedial Teaching worden er korte, coöperatieve werkvormen ingezet om deze vaardigheden (verder) te ontwikkelen. Hoe beter de rekenstrategieën en het automatiseren zijn ontwikkeld, hoe gemakkelijker het kind het overige rekenwerk kan maken.
8 maart 2019
Scholen laten zich veelal kenmerken door een prestatiecultuur, waarin de nadruk ligt op cijfers (Hornstra, 2013). Verschillen tussen leerlingen worden daardoor onder een vergrootglas gelegd. Dit komt de motivatie en het zelfvertrouwen van kinderen niet ten goede. Hornstra geeft in haar onderzoek aan dat leerkrachten deze grote nadruk op presteren kunnen voorkomen door zich te richten op de individuele vooruitgang van leerlingen. Een kind prijzen voor zijn of haar inzet levert meer op dan belonen voor de uitkomst.
24 februari 2019

Niet alle kinderen leren de tafels even vlot en gemakkelijk. Met name de kinderen die 'rechtsgeorienteerd denken' hebben hier moeite mee. Op school wordt juist de de linkerhersenhelft van kinderen gestimuleerd. Die linkerhersenhelft gebruik je bij rekenen, taal, logisch nadenken, enz. Om de groep kinderen die rechtsgeorienteerd denken te helpen, kan bewegen helpen, want dan gebruik je de rechterhersenhelft. Door middel van bewegen leg je verbindingen tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Je onthoudt de stof gemakkelijker en beter en kunt die bovendien langer onthouden.

Hoe weet ik of mijn kind een rechtsgeorienteerde denker is? Dit zijn vaak de creatievelingen, de denkers/dromers, ze zijn zijn fantasierijk en bewegen graag. Herken je dit? Zorg dan voor een andere aanpak dan welke ze op school aanbieden. Wijzersterk helpt graag!

Bron: heutinkvoorthuis.nl