Nieuwsarchief

Pagina 1 van 7  > >>

13 april 2018

"Hij zit in groep 6 en heeft een hekel aan spelling. Zijn rapportcijfers zijn goed, behalve voor spelling. Hij leert zich suf op woordlijsten van school. Op de korte termijn gaat dat nog goed, maar op de lange termijn kan hij de schrijfwijze van woorden niet vasthouden. Helemaal als er meerdere spellingscategorieën worden getoetst, zakken de scores behoorlijk. Ook zijn dagelijkse schrijfwerk bevat veel fouten. De motivatie om thuis op spelling te oefenen, daalt."

Het is duidelijk dat de manier van leren op school niet volledig aansluit op de leerstijl van het kind. Meer van hetzelfde helpt niet en het kind raakt gefrustreert. Als deze vorm niet werkt, zullen we naar een andere manier moeten zoeken. Daar komt Remedial Teaching om de hoek kijken. Vaak is er op school geen tijd of ruimte voor anders lerende kinderen of ontbreekt het aan kennis over de rechtsgeoriënteerde leerstijl. In de praktijk gaan we aan de slag met woordbeelden via de Kernvisie methode. Dit stelt de leerling in staat om een grote hoeveelheid woorden visueel op te slaan in het lange termijngeheugen, waardoor het kind de woordbeelden gemakkelijk kan reproduceren. Vraag gratis een intakegesprek aan om de mogelijkheden voor uw kind te bespreken!

3 december 2017
Bij the Institute for Neuro Physiological Psychology heb ik de cursus tot reflex integratie therapeut afgerond. Bij leer- en gedragsproblemen kan er sprake zijn van een motorische remming of blokkade door de aanwezigheid van primitieve reflexen. Dit uit zich in veel gevallen tot latere leer- en ontwikkelingsproblemen. Middels bewegen heffen we deze blokkades op, waardoor de cognitieve functies van het kind fundamenteel worden ondersteund. Oftewel: eerst bewegen, dan leren!
28 oktober 2017
Vanaf heden mag ik mezelf Kernvisiecoach noemen. De Kernvisie methode is met name geschikt voor kinderen die 'anders leren'.      Op school wordt de lesstof meestal auditief (leerkracht vertelt, kind luistert) of rationeel (uit het boek) aangeboden. Voor sommige kinderen werkt dit niet. Zij hebben een andere leerstijl, waardoor de leerstof niet aankomt. Een andere aanpak, visueel of op gevoel leren, is dan gewenst. Er wordt een beroep gedaan op de reeds aanwezige talenten van het kind. Het kind ontdekt dat het wél goed kan leren en krijgt er weer zin in! 

Voor meer informatie en geweldig mooie ervaringsverhalen verwijs ik u door naar onderstaande link.

http://www.boumancoaching.nl/kernvisie_methode_kinderen
25 augustus 2017

Op http://bit.ly/2xAg5Sa is een overzicht te vinden van leerzame rekenapps en op http://bit.ly/2w5xg0f staan handige apps om te oefenen met lezen. Veel oefenplezier!

4 april 2017

Neurowetenschappers van de Radboud Universiteit hebben een handige methode ontwikkeld die ervoor zorgt dat je woordjes of namen gemakkelijk opslaat. De volgende link bevat een filmpje met een duidelijke uitleg.

http://bit.ly/2o61vQR